Dlaczego przedszkolaki nie chcą iść do szkoły!

wpis w: Jak zająć malucha, Uczycielka | 0

Dlaczego dzieci nie chcą iść do szkoły? Ania ostatnio bardzo mnie zaskoczyła: Aniu cieszysz się, że idziesz do szkoły, do pierwszej klasy? – zapytałam podekscytowana, jednocześnie pewna entuzjazmu z drugiej strony. Nie – odpowiedziała zdecydowanie. Wow, byłam w szoku. Czy to na pewno moja córka.

Aneczka to bardzo rezolutna, komunikatywna dziewuszka. Uwielbia zmieniać miejsca pobytu, chodzić po kominkach, nocować poza domem. Nie mieliśmy problemu z adaptacją w trzech przedszkolach! Z łatwością potrafi zjednywać sobie ludzi. Tym bardziej jej niechęć do szkoły mnie zaskoczyła.

Dlaczego dzieci boją się szkoły!

Przedszkole jest miejscem pełnej akceptacji dziecięcego świata. Maluch ma prawo rozwijać się we własnym tempie bez stygmatyzowania, a przede wszystkim bez oceniania. To właśnie ono jest największą bolączką polskiej edukacji. Piszę to z całą stanowczością i odpowiedzialnością, z perspektywy nie tylko rodzica, ale przede wszystkim nauczyciela. Nie znoszę oceniać swoich uczniów, mam świadomość niesprawiedliwości i demoralizującego wpływu oceny sumującej na uczniów.

Tak zwane stopnie wzbudziły lęk mojego dziecka do edukacji. Mimo, że jeszcze nie miała z nimi styczności. W rozmowach o szkole tuż obok słowa uczeń, najczęściej pojawia ocena. Jakby szkoła nie mogła istnieć bez stopni… Na pewno może i model skandynawskiej edukacji pokazuje nam, jak to zrobić. Moim zdaniem nie możemy go skopiować, jesteśmy innymi społeczeństwami, z innym bagażem doświadczeń. Musimy stworzyć własny unikatowy system, na szczycie którego znajdzie się wewnętrzna motywacja.

Co wpływa na efektywne uczenie się?

Według badań J. Hattiego najsilniejszy wpływ na efektywność uczenia się jest poczucie własnej wartości i poczucie wpływu , ocenianie kształtujące, informacja zwrotna, pozytywna relacja nauczyciel- uczeń.

Czym jest ocenianie?

Ocenianie nie jest niczym innym, jak informacją zwrotną w zakresie spełnienia pewnych oczekiwać i wymagań. Ono jest potrzebne ( jak pokazują m.in badania Hattiego ), ale w formie kształtującej, opartej na pozytywnym komunikacie, na zasobach, a nie błędach. Niestety często podkreśla się, czego uczeń jeszcze nie umie, zamiast wytłuścić, co już potyrafi!

Rola oceniania

Nikt z nas nie lubi być poddawany ocenie. Dorośli z wykształconą samooceną powinni dać sobie radę z negatywnymi komunikatami. Dzieci są bardzo kruchymi istotami, które budują własny wizerunek, dlatego wysyłane w ich kierunku sygnały, mogą zaburzyć ich pozytywny rozwój. Jaką rolę, więc powinno spełniać ocenianie w procesie edukacji?

  • Wzmacniać samoocenę i poczucie wartości,
  • wzbudzać poczucie radości z procesu uczenia się,
  • zwiększać zaangażowanie w naukę,
  • zachęcać do samodzielności,
  • stwarzać warunki do współpracy,
  • pogłębiać świadomość procesu uczenia się,
  • pozwalać wziąć odpowiedzialność za swoją naukę.
Jak oceniać?
  • Stawiać adekwatne wymagania i oczekiwania,
  • pamiętać o ograniczonej sile motywacyjnej oceniania,
  • przekazywać konstruktywne informacje, np. jak poprawić,
  • nie wiązać zawsze oceniania z karaniem i nagradzaniem,
  • oceniać postępowanie, nigdy człowieka,
  • nie stygmatyzować (Ty zawsze, Ty nigdy).

Podsumowując, mam nadzieję, że ocenianie, które tak bardzo przeraziło Anię, stanie się elementem budującym jej wewnętrzną motywację, a tym samym zaangażowanie w proces uczenia się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *